• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Den stora tråden om allt - Småprat, tips mm

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 937
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
6 007
Mottagna reaktioner
6 181
Poäng
3 937
Även vanliga företag börjar gå i den riktningen. När jag slutade på Folksam hade vi i snitt 40 minuter väntetid oavsett om en kund skulle köpa försäkring eller anmäla skada.
Svaret jag fick var att man ville få fler kunder att göra sina ärenden digitalt så man kunde minska personalstyrkan = mer kostnadseffektivt.
Satt du på Davidshallsgatan då?!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 779
Poäng
9 547
Satt du på Davidshallsgatan då?!

Satt där på Folksam, på Trygg-Hansa satt vi i SEB-Byggnaden där på Östergatan mellan Caroli och Centralstationen. Sista bolaget jag jobbade på satt vi i röda höga byggnaden (propellergatan) i västra hamnen!
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 547
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
20 045
Mottagna reaktioner
13 779
Poäng
9 547
Varför har ni minskat antal personer som svarar?
– Vi har ett högre inflöde av samtal än vad vi haft på många år vilket beror på det ekonomiska läget. Vi har inte kunnat möta upp det behovet för vi har inte budget och ekonomi som räcker till. Därför har vi gjort tuffa prioriteringar i verksamheten. Bland annat har vi minskat antalet medarbetare på kundservice. Vi har prioriterat annan ärendehandläggning och valt att sänka ambitionen när det gäller möjlighet att svara på frågor. Det är inget vi skulle önska oss, men det har varit något som vi har varit tvungna att göra.

Skuldsatta vänder sig till er för information och råd kring sina skulder
och blir bortkopplade. Ni är en myndighet – är det acceptabelt?

– Nej, det är inte något som vi tycker är bra naturligtvis. Men det här är det som vi har möjlighet att göra nu. Den som inte kommer fram på telefon har andra alternativa vägar som man kan välja för att få kontakt med oss. Det är väldigt tråkigt och beklagligt att det är på det här sättet, naturligtvis.

Under en dag kan det komma in över 4 800 samtal till er kundservice.
Stämmer det att endast 40 personer hanterar samtalen för hela landet?

– Ja det kan stämma.


40 Personer hanterar 4800 samtal per dag. Det är ganska anmärkningsvärt.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Fick precis svar av kfm och det står så här:

Du behöver anmäla flytten till oss med din nya adress och ett inneboende hyreskontrakt.

märkligt, de frågade ju inte om hyreskontrakt ens när jag blev beviljad skuldsanering.
Ok, där ser man. Men det måste bero på att du blir inneboende då? Och kontraktet behövs för att de inte ska räkna dig som sambo?
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
3 078
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Varför har ni minskat antal personer som svarar?
– Vi har ett högre inflöde av samtal än vad vi haft på många år vilket beror på det ekonomiska läget. Vi har inte kunnat möta upp det behovet för vi har inte budget och ekonomi som räcker till. Därför har vi gjort tuffa prioriteringar i verksamheten. Bland annat har vi minskat antalet medarbetare på kundservice. Vi har prioriterat annan ärendehandläggning och valt att sänka ambitionen när det gäller möjlighet att svara på frågor. Det är inget vi skulle önska oss, men det har varit något som vi har varit tvungna att göra.

Skuldsatta vänder sig till er för information och råd kring sina skulder
och blir bortkopplade. Ni är en myndighet – är det acceptabelt?
– Nej, det är inte något som vi tycker är bra naturligtvis. Men det här är det som vi har möjlighet att göra nu. Den som inte kommer fram på telefon har andra alternativa vägar som man kan välja för att få kontakt med oss. Det är väldigt tråkigt och beklagligt att det är på det här sättet, naturligtvis.

Under en dag kan det komma in över 4 800 samtal till er kundservice.
Stämmer det att endast 40 personer hanterar samtalen för hela landet?
– Ja det kan stämma.


40 Personer hanterar 4800 samtal per dag. Det är ganska anmärkningsvärt.
Nja, kundservice är första instans, de kopplar samtalet vidare till rätt avdelning om de inte kan besvara frågeställningen själva.
De kan heller inte fatta beslut, så om någon inkommer med nya uppgifter telefonledes måste det kopplas till någon med denna befogenhet.
Torde vara 200-300 som bemannar denna tjänst, jurister, verkställighet, skuldsanering, försäljning, betalningsföreläggande, summarisk process...
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 324
Mottagna reaktioner
1 823
Poäng
1 247
Varför har ni minskat antal personer som svarar?
– Vi har ett högre inflöde av samtal än vad vi haft på många år vilket beror på det ekonomiska läget. Vi har inte kunnat möta upp det behovet för vi har inte budget och ekonomi som räcker till. Därför har vi gjort tuffa prioriteringar i verksamheten. Bland annat har vi minskat antalet medarbetare på kundservice. Vi har prioriterat annan ärendehandläggning och valt att sänka ambitionen när det gäller möjlighet att svara på frågor. Det är inget vi skulle önska oss, men det har varit något som vi har varit tvungna att göra.

Skuldsatta vänder sig till er för information och råd kring sina skulder
och blir bortkopplade. Ni är en myndighet – är det acceptabelt?
– Nej, det är inte något som vi tycker är bra naturligtvis. Men det här är det som vi har möjlighet att göra nu. Den som inte kommer fram på telefon har andra alternativa vägar som man kan välja för att få kontakt med oss. Det är väldigt tråkigt och beklagligt att det är på det här sättet, naturligtvis.

Under en dag kan det komma in över 4 800 samtal till er kundservice.
Stämmer det att endast 40 personer hanterar samtalen för hela landet?
– Ja det kan stämma.


40 Personer hanterar 4800 samtal per dag. Det är ganska anmärkningsvärt.

Men en viss person med insyn här på forumet har ju förklarat att detta bara beror på att folk ringer in och ställer dumma frågor, så att genierna inte får jobba ifred.
 

Rosé

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
224
Mottagna reaktioner
69
Poäng
197
Ok, där ser man. Men det måste bero på att du blir inneboende då? Och kontraktet behövs för att de inte ska räkna dig som sambo?
Antagligen, ska ringa de på måndag och se.

har ju redan sagt upp lägenheten, men börjat ångra mig. Vill inte på något sätt äventyra min skuldsanering:(
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Varför har ni minskat antal personer som svarar?
– Vi har ett högre inflöde av samtal än vad vi haft på många år vilket beror på det ekonomiska läget. Vi har inte kunnat möta upp det behovet för vi har inte budget och ekonomi som räcker till. Därför har vi gjort tuffa prioriteringar i verksamheten. Bland annat har vi minskat antalet medarbetare på kundservice. Vi har prioriterat annan ärendehandläggning och valt att sänka ambitionen när det gäller möjlighet att svara på frågor. Det är inget vi skulle önska oss, men det har varit något som vi har varit tvungna att göra.

Skuldsatta vänder sig till er för information och råd kring sina skulder
och blir bortkopplade. Ni är en myndighet – är det acceptabelt?
– Nej, det är inte något som vi tycker är bra naturligtvis. Men det här är det som vi har möjlighet att göra nu. Den som inte kommer fram på telefon har andra alternativa vägar som man kan välja för att få kontakt med oss. Det är väldigt tråkigt och beklagligt att det är på det här sättet, naturligtvis.

Under en dag kan det komma in över 4 800 samtal till er kundservice.
Stämmer det att endast 40 personer hanterar samtalen för hela landet?
– Ja det kan stämma.


40 Personer hanterar 4800 samtal per dag. Det är ganska anmärkningsvärt.
Under semester är det nog ungefär så många i taget, man ser är man har slingan hur många som sitter i telefon hos ks också.
Jag vet inte hur många dom är men de finns på 3 eller 4 orter, Göteborg Östersund och Kristianstad och möjligen Sundbyberg tror jag. Jag har fått för mig att det är typ 30 på varje ort men jag vet inte var jag fått den uppgiften från.
 

Ister

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
919
Mottagna reaktioner
417
Poäng
537
Under semester är det nog ungefär så många i taget, man ser är man har slingan hur många som sitter i telefon hos ks också.
Jag vet inte hur många dom är men de finns på 3 eller 4 orter, Göteborg Östersund och Kristianstad och möjligen Sundbyberg tror jag. Jag har fått för mig att det är typ 30 på varje ort men jag vet inte var jag fått den uppgiften från.
Nyfiken fråga bara, hur många kontor behandlar skuldsaneringar?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
27 942
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Nyfiken fråga bara, hur många kontor behandlar skuldsaneringar?

Bra fråga. Kanske 5-6 har skuldsaneringsektioner. Sundbyberg malmö göteborg kalmar östersund och möjligen någon till.
Sedan tror jag det finns en eller ett par virtuella sektioner där handläggarna sitter lite överallt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp